در ادامه تحلیل درونی و بیرونی، ارزیابی بانک مسکن بر مبنای تجزیه و تحلیل SWOT
بااستفاده از ترسیم این ماتریس بانک در قسمت استراتژی های تهاجمی قرار گرفت وبنابراین برای بانک باید یکی از استراتژی های یکپارچگی-تنوع-تمرکز یا ژنریک را بکار برد.
تدوین ماتریس SWOT
.با استفاده از ماتریس SWOT عوامل داخلی وخارجی را با هم مقایسه کرده و سپس استراتژی های مناسب بانک را ارائه می دهیم.مراحل ماتریس SWOT بدین شرح می باشد:
1-رسم ماتریس
2-ثبت نقاط قوت
3-ثبت نقاط ضعف
4-ثبت فرصت ها
5-ثبت تهدیدها
6-تهیه ماتریس ترکیبی نقاط قوت وفرصت ها
7- تهیه ماتریس ترکیبی نقاط قوت و تهدیدها
8- تهیه ماتریس ترکیبی نقاط ضعف وفرصت ها
9- تهیه ماتریس ترکیبی نقاط ضعف و تهدیدها
بنابراین با استفاده از نقاط قوت وضعف وفرصت ها وتهدید های بدست آمده در مرحله قبل خواهیم داشت:
|
نقاط قوت (S): S1: نام تجاری شناخته شده S2: متنوع بودن کارت های الکترونیکی S3: وجود سهم بازار مناسب و قابل قبول S4:وجود منابع قوی و نسبتهای مالی قابل قبول S5:پیشروبودن در ارائه خدمات نوین و کارتهای اعتباری S6: توانایی مدیریت جهت توسعه بانک S7: ارائه خدمات اینترنتی و پرداخت الکترونیک
|
نقاط ضعف(W): W1:کندبودن سیستمهای عملیاتی W2: شلوغی شعب W3: کمیود نیرو W4: فاصله سنی زیاد بین مدیران میانی و کارمندان W5:محدود بودن تعداد شعبات نسبت به بانکهای دولتی و موسسات W6:معوق شدن مطالبات W7: عدم اطلاع رسانی مناسب خدمات الکترونیکی W8:نداشتن شعب 24 ساعته W9: کمتر بودن تعداد خودپردازها |
فرصتها (O ): O1:تمایل دولت به بخش خصوصی O2:تمایل به بانکداری الکترونیک O3:رشد استفاده از اینترنت O4:استقبال مردم از بخش خصوصی O5:سرمایه گذاری در بخش بیمه و خدمات ترکیبی O6:مازاد نیروی انسانی متخصص O7:تمایل برای سپرده گذاری O8:ثبات سیاسی O9: استفاده از شرکتهای تابعه برای بهبود خدمات |
استراتژی ترکیبی S - O |
استراتژی ترکیبی W - O |
تهدیدها(T): T1:سیاست دولت در تعین نرخ T2:تحریم های بین الملی T3:نرخ تورم T4:فقر T5:بحران اقتصادی جهان T6:ورود بانکهای خارجی T7:بیکاری T8:افزایش تعداد موسسات مالی و اعتباری و بانکهای دولتی |
استراتژی ترکیبی S - T |
استراتژی ترکیبی W - T |
تدوین استراتژی های ترکیبی
دراین مرحله از ترکیب نقاط قوت ،ضعف ،فرصتها و تهدیدها چهار دسته استراتژی ترکیبی به شرح زیر تهیه میگردد.
استراتژی ترکیبی S-O :یعنی سازمان با به کارگیری نقاط قوت خود درصدد تبدیل فرصتها به سودمی باشد.
استراتژی ترکیبیS-T :یعنی سازمان با کارگیری نقاط قوت خود درصدد تبدیل تهدیها به فرصت است.
استراتژی ترکیبیW-O: یعنی سازمان با استفاده از فرصتها به دنبال رفع نقاط ضعف است .
استراتژی ترکیبیW-T: یعنی سازمان با رفع نقاط ضعف به دنبال تبدیل تهدیدها به فرصت است.
برای تهیه استراتژهای ترکیبی بایستی نقاط قوت با فرصت ها، نقاط قوت با تهدیدها ، نقاط ضعف با فرصتها و نقاط ضعف با تهدیدها مقابله و از ترکیب بهینه آنها استراتژی ترکیبی تدوین شود.
|
ترکیب عوامل |
تدوین استراتژی |
استراتژی ترکیبی S-O |
S1,S6با O1,O4 |
افتتاح شعبه در مناطق جغرافیایی جدید |
S2,S5 باO2 |
افزایش سرمایه گذاری و تبلیغ درموردخدمات الکترونیکی بانک |
|
S5 با O5,O7 |
ارائه خدمات بیمه ای و کارت اعتباری برای سپرده گذاران |
|
S6,S7 با O6 |
به کارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده و ارائه خدمات متفاوت |
|
S3 با O7,O8 |
ایجاد تنوع در سپرده ها و درنظر داشتن سپرده های بانکهای رقیب |
|
S7 با O2,O3 |
ترویج خدمات الکترونیک و فرهنگ استفاده از پول الکترونیک واینترنتبانک |
|
S3,S7 با O9 |
استفاده از شرکت تجارت الکترونیک برای ترغیب استفاده از خدمات POSو گردش مالی با نرخ بهره پایین |
|
استراتژی ترکیبیS-T |
S4 با T1 |
جذب سپرده بلندمدت در جهت کاهش ریسک تغییرنرخ بهره |
S3,S6 با T2,T5 |
تمرکز بر فعالیتهای داخلی و سرمایه گذاری در داخل کشور |
|
S7 با T3,T4 |
حذف کارمزدهای خدمات اینترنتی و جذب منابع ارزان قیمت با ترویج دستگاه POS |
|
S3 با T6,T7,T8
|
اعمال کنترل برموسسات مالی و سعی در بدست آوردن قسمتی از مالکیت آنها و ایجاد شعبات جدید |
|
S1,S3با T3,T5 |
سرمایه گذاری در بخش های زودبازده |
|
استراتژی ترکیبیW-O |
W1,W2 با O3 |
جایگزین کردن یک سیستم جدید و نرم افزاری پرسرعت |
W2,W3 با O6 |
استخدام نیروی متخصص جدید جهت کاهش ازدحام شعبه |
|
W4با O6 |
اعتماد به نیروهای جوان بانک و ارتقا آنها و ایجاد انگیزه در نیروهای جدید |
|
W6 با O7,O8,O9 |
تسهیل گرفتن وام روی سپرده (وام با ریسک پایین )و بخشودگی جرایم مطالبات معوق و استفاده از شرکتهای تابعه جهت وصول معوقات |
|
W2,W5 با O1,O4 |
افزایش تعداد باجه ها ی شعب و تعداد شعب |
|
W9,W8 با O2 |
دایر کردن شعب 24 ساعته و افزایش تعداد خودپردازها |
|
W7باO3 |
تبلیغ مناسب در مورد خدمات بانکداری الکترونیک
|
|
استراتژی ترکیبیW-T |
W4,W3 با T7 |
دقت در انتخاب نیروی های جدید و متخصص و جایگزین کرن آنها با نیروهای بازنشسته |
W5,W8,W9با T8 |
افزایش تعداد شعبات و خودپردازهاو شعب 24 ساعته |
|
W6 با T4,T5 |
ارزیابی دقیق تر مشتریان ویژه |
|
W2,W7 با T8 |
خلوت نگهداشتن شعب با تشویق به استفاده از خدمات اینترنتی |